באילו מצבים נצטרך ייפוי כוח מתמשך?

מדינת ישראל, בדומה לכל מדינה מערבית מתוקנת דואגת לשמור על זכויות הפרט של האזרחים שלה. הזכות הבסיסית של כל אזרח היא הזכות לחיות את חייו כפי שיבחר, בביטחון מלא. ישנם מקרים בהם אדם לא יכול לקבל החלטות עבור עצמו. בין אם הוא חולה במחלה נפשית או פיזית. במקרים כאלו, קיימת אפשרות למנות אדם אחר בתור אופוטרופוס של אותו אדם. במאמר הבא נדבר על ייפוך כוח מתמשך. נסביר מה זה אומר בדיוק, איך ממנים אופוטרופוס ומה חשוב לדעת לפני שחותמים על המסמך המאשר זאת. בואו נתחיל. 

מה הכוונה לייפוי כוח מתמשך, מה זה אומר בעצם 

לצורך העניין, אם אדם מבוגר מגיע לסוף ימיו ומקבל מהרופא שלו תמונת מצב מקצועית, הסוברת כי בתוך כמה שנים יאבד את זכרונו, הוא יכול למנות אדם אחר אשר יחליט למענו בנושאים כאלו ואחרים. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך רשמי, בעל תוקף חוקי משפטי, אשר קובע כי במידה ויתקיימו התנאים הקבועים במסמך, אותו מיופה כוח, אפוטרופוס, יקבל את האחריות להחליט על גורלו של מייפה כוח, הממנה. אותו אדם מבוגר למשל, יכול להחליט כי במידה ויאבד את זכרונו, בנו הבכור יקבע איזה טיפול יקבל, היכן יאשפזו אותו וכן הלאה. מתוך הנחה כי אם נגיע למצב בו אותו אדם יאבד את זכרונו לחלוטין, הוא לא יצליח להחליט על חייו בדעה צלולה. כמובן, לא כל אחד יכול להפוך מיופה כוח וישנן הגדרות מדויקות לאופן בו יש לחתום על המסמך המשפטי. על כך נרחיב ממש עכשיו. 

איפה חותמים על המסמך כדי שיקבל תוקף רישמי 

חשוב לערוך דיון על המסמך אצל עורך דין מוסמך אשר גם יחתום על הטופס ויתן לו תוקף חוקי. עורך הדין יעבור על פרטי ההסכם ויוודא כי אין נושא אשר לא דובר בו ולא הוסכם עליו מראש. אגב, הדבר נכון גם להסכם הנעשה בין בני משפחה. לצורך העניין, אב ובניו. עורך הדין יוודא כי החתימה נעשית כאשר כל הנוגעים בדבר מגיעים לפגישה בדעה צלולה ומתוך הכרה עם המתרחש. המטרה כמובן היא למנוע ניצול לרעה של מיופה הכוח את המייפה. 

האם יש הגבלות החלות על מיופה כוח 

במסגרת ייפוי כוח מתמשך, קיימות הגבלות בנוגע לאלו הרשאים לקחת אחריות על אדם אחר. המיופה חייב להיות בן מעל שמונה עשרה שנים במועד החתימה על ההסכם. אסור שבין השניים, בין המיפה למיופה, יהיו יחסים של עובד מעביד, יחסים של מטפל מטופל או אם אחד נותן כסף לשני עבור שירות מסוים. למשל, אם המיפה מספק מגורים תמורת תשלום למיופה, הרי שההסכם לא יכול להיכנס לתוקף. יוצא הדופן היחיד בהקשר הזה אלו קרובי משפחה. גם כאן אנחנו מדברים על קרובי משפחה במעגל ראשון ושני לכל היותר. הממונה על אותו אדם לא יכול להיות מי שחל עליו יפוי כוח מתמשך או מי שנחשב פושט רגל ולקוח מוגבל. 

מתי ההסכם יכול להיכנס לתוקף 

במסגרת ההסדר, יקבעו שני הצדדים באלו תנאים ההסכם יכנס לתוקף. למשל, אפשר לקבוע כי ההסכם יכנס לתוקף עם אשפוז המיפה בבית חולים פסיכיאטרי או הוספיס. במקרים אחרים, אפשר לקבוע כי ההסכם יחול באופן מידי. כמובן, כאשר אתם חותמים על ההסכם בליווי עורך דין, הוא יכול לוודא כי ההסכם נכנס לתוקף במועד אותו ציינו שני הצדדים במסמך ולא לפני כן. 

ניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד?

אפשר לצוות על ייפוי כוח מתמשך של יותר מאדם אחד, במסגרת ההסכם. לצורך ההמחשה, אם אותו אב מעוניין להפקיד בידי בנו בכורו את ניהול העניינים הכספיים ובידי ביתו את ניהול האשפוז הרפואי, ניתן לציין זאת במסמך. זאת במידה וכל הנוגעים בדבר עומדים בקריטריונים הקבועים בחוק. 

תמיד טוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה. כך תעברו את התהליך המורכב הזה בצורה רצינית ומקצועית. לייעוץ ראשוני, ניתן ליצור קשר עוד היום. 

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן