מה עושים עם כאבי ברכיים?

אם כואבות לכם הברכיים אתם ממש לא לבד. מדובר על טענה שכיחה המוכרת בקרב נשים וגברים במקומות שונים ברחבי העולם. כאבים במפרק הברך יכולים לעורר תחושות קשות של חוסר נעימות ורגישות, עד כדי אובדן כושר תנועה של הרגל. אבל חשוב לדעת כי לא מדובר על גזרת גורל. יש סיבה לכך שאתם חשים בכאבים הללו וכן, יש מה לעשות כדי לטפל בהם בצורה הטובה ביותר. רוצים לשמוע עוד? אנחנו כאן כדי להסביר על כך בהרחבה. המשיכו לקרוא. 

איך נראה המפרק ומדוע הוא מועד לפורענות 

לברכיים שלנו יש מספר תפקידים חשובים המשפיעים על בריאותנו באופן דרמטי. קודם כל, הן ממוקמות בין עצם הירך ובין השוק. מבנה הברך מזכיר 'מכתש ועלי'. כלומר, אנחנו מדברים על מפרק אובלי. כאשר הקצה של עצם הירך נראית כמו סוג של קערה ובראשה של עצם השוק יש עיגול המורכב על הקערה של עצם הירך. בין העצמות יש לנו את הסחוס. רקמה קשיחה אשר תפקידה הוא למנוע חיכוך של העצמות אחת בשניה. את כל המפרק עוטפים שרירים, רצועות שריר, כלי דם וכן הלאה. 

הברך מאפשרת לנו לכופף וליישר את הרגל בהתאם לצרכים שלנו. היא גם משמשת בתור בולם זעזועים אפקטיבי במיוחד. מה הכוונה? בכל פעם כאשר אנחנו באים במגע עם הקרקע. בין אם בהליכה או ריצה, עובר כמו זרם מכף הרגל עד הברך. כדי למנוע שחיקה של השלד, הברך בולמת את הזעזוע ומאפשרת לנו להתנהל בחופשיות. זו גם אחת הסיבות לכך שמדובר על מפרק מועד לפורענות וכזה שהולך ונשחק עם השנים. 

מה הגורמים האפשריים להתפתחות של כאבים 

ישנם גורמים שונים אשר עלולים להביא להתפתחות של כאבים בברכיים. בראש ובראשונה הגיל מביא לשחיקה במפרק. אנחנו רואים לא פעם אנשים מבוגרים המדווחים על כאבים עזים, מה שמתברר בתור שחיקה של הסחוס אשר מביאה להתפתחות של דלקת, בעקבות מגע לא נכון של העצמות זו בזו. בנוסף, אפשר לומר כי הסובלים מעודף משקל יעמיסו משקל על הברכיים אשר יוביל להתפחות של כאבים, נשים בהיריון יסבלו מתופעה דומה. מי שבמהלך חייהם סחבו משקלים כבדים יכולים לדווח על אי נעימות. כמובן, יש מקרים של התפרצות מחלות אוטואימוניות, דלקות מפרקים וכיוצא באלו. ספורטאים המתאמנים בעצימות גבוהה באופן קבוע, יסבלו מתופעות דומות גם כן. 

מה אפשר לעשות כדי לטפל בתופעה 

קודם כל, כאמור, התופעה לא רלוונטית רק עבורכם. כאבי ברכיים נפוצים בקרב אנשים רבים וישנה רשימה מכובדת של מי שסובלים מכאבים דומים ובהחלט, המדע יודע היום לספק פתרונות מצויינים. תהליך הטיפול מתנהל במספר שלבים וכולל את המענים הללו:

בשלב ראשון יש לבצע אבחנה מסודרת:

בעיה נפוצה היא נטייה של מטופלים 'לגרור' את הפציעה לאורך זמן. כל עוד הכאבים לא משפיעים באופן דרמטי על טווח התנועה של הרגל נדמה כאילו אפשר לחיות במצב הזה לאורך זמן. מדובר כמובן על טעות. חשוב לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול מוקדם ככל הניתן כדי למנוע החמרה אפשרית במצב. 

בשלב השני, תקבלו אבחנה ותתחילו בטיפול:

יש הבדל עצום בין כאבים הנגרמים כתוצאה ממחלה דלקתית ובין מקרים בהם הבעיה היא קיום פעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה המביאה לשחיקה של הסחוס. בדרך כלל בשלב הראשון הטיפול יכלול טיפול תרופתי לשיכוך הכאב ומתן תרגילי ספורט פשוטים, במטרה לשפר את התנועה של הברך. במידת הצורך, ניתן לקיים ניתוח. לא מדובר על פרוצדורה מסוכנת. אלא, על תהליך בו אנחנו מחליפים חלק מהאיברים הפגועים באיברים סינטטים. למרות שמדובר על ניתוח לא מסוכן, כדאי להשאיר כמה ימים פנויים להחלמה בהמשך. 

שלב שלישי, מעקב:

כמובן, הכל תלוי בסוג הטיפול אותו תקבלו. אבל חשוב להישאר במעקב אצל הרופא כדי לוודא כי הטיפול משפיע לטובה והכאבים אכן הולכים ופוחתים לאורך הזמן. 

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן